Nedan följer en kort genomgång av länkar (till blogginlägg, artiklar etcetera) som jag fastnade för under veckan som gick.

Do music artists fare better in a world with illegal file-sharing? – (via jardenberg unedited) Väldigt intressant om skivbolagens och artisternas intäkter de senaste åren. Det går stick i stäv med den allmänna uppfattningen(?)

Charlottas insiderguide: 11 budord för att bli en succébloggare! – Charlottas mycket uppmärksammade lista är underbar läsning. Intelligent, roligt, vasst, mitt i prick.

The Über-Connected Organization: A Mandate for 2010

Social Media in Search: User-Created Content Dominates the Brand Message

Så mäter du sociala medier – Att tydligt kunna visa effekterna av arbetet med sociala medier är självklart av yttersta vikt. Bra genomgång signerad Internetworld.

Ikea Malmö på Facebook –  (via Niclas Strand) Smart gjort. Det här gillar jag.

The Google Phone Is Very Real. And It’s Coming Soon -Som jag skrev förra veckan: att läsa om Googles förehavanden tycker jag alltid är intressant. Här om ryktena rörande en telefon från sökjätten.

Listan – (via jardenberg unedited och Isobel) – nollnolltalet.se:s lista över 2000-talets bästa låtar är inget annat än ett måste. För ett och ett halvt år sedan gjorde jag en liknande lista men nu när 00-talet strax är slut är det kanske dags för en ny version.

Consistensy Warning – Magnus Söderlund vänder och vrider på tänket kring varumärken och om målet verkligen bör vara att hela tiden visa upp en och samma ‘bild’. Inlägget fick mig att tänka: kan det även bli ett problem för riktigt starka varumärken att vara kända som just starka varumärken, och inte för det som från början gjorde varumärket starkt?