Med hjälp av Doctor Spinn hittar jag till Krafonbloggens Annonsbyrå, reklambyrå, kommunikationsbyrå… (bättre sent än aldrig). Namn och vad ett företag väljer att kalla sin verksamhet är viktigt, och det här är ett intressant problem tycker jag. PR-, marknadsförings-, kommunikationsbranschen, ja vad man än vill kalla den, är inne i en spännande och omvälvande tid. Att det finns så många olika namn att ge det man som byrå sysslar med ser jag som ett, av många, tecken på detta.
”Är det egentligen någon skillnad på en reklambyrå och en kommunikationsbyrå? Är kommunikationsbyrå i själva verket detsamma som en PR-byrå? För en PR-byrå kan väl inte samtidigt vara reklambyrå?”
Att branschfolk kan skilja på en PR-byrå och en reklambyrå och en webbbyrå är en sak men Micco Grönholm slår huvudet på spiken med: ”Vad kallar era (potentiella) kunder det de letar efter när de behöver den sortens vara/tjänst/idé som ni erbjuder?”…”Och efter att ni hamnat på “rätt” lista, är det viktigt att särprägeln tydligt förmedlar vad som skiljer er från alla andra på den listan.”
Här har vi en möjlig drivkraft för att hitta någon form av konsensus i branschen vad gäller att kalla rubricera sin byrå. Men jag tror samtidigt det kunder väljer att kalla det de söker, eller vad de förväntar sig av en byrå med ett visst namn, kommer se till att vi även i fortsättningen kommer ha olika namn för samma tjänster och samma namn för olika tjänster. Det är ett enkelt sätt att göra sken av att man skiljer sig från mängden, något som för vissa verkar räcka tyvärr.
1 kommentar
Comments feed for this article
18 december 2009 den 17:57
Lena Carlsson
Vad trevligt att du hittat till Kreafonbloggen! (Vill passa på att berätta att vi bytt adress till http://www.kreafonbloggen.se)
Jag instämmer, det är en spännande och omvälvande tid vi lever i, som alltid 🙂 Eftersom utvecklingen är snabb inom media och kommunikation tycker jag att det alltid, mer eller mindre, råder en viss förvirring vad gäller begrepp, etiketter och ordval kring saker och ting. Egentligen spelar det kanske inte någon roll vad man kallar något – så länge man förstår varandra.
I vissa fall är det inte alls svårt att skilja PR (t.ex kriskommunikation) från reklam (en tidningsannons), men jag tror faktiskt inte att det är en helt given och glasklar skillnad mellan reklambyrå och PR-byrå ens för branschfolk, just för att det numera finns så mycket som hamnar mitt emellan. Vad är exempelvis en företagsblogg? Eller Rosa Bandets kampanj på Facebook? PR, reklam eller båda?
Jag tycker att Kristofer Björkman (grundare till myNewsdesk) har många intressanta formuleringar i det här blogginlägget: http://mindpark.se/mindpark-058-reklam-och-pr-kommunikativ-frontalkrock/
Avsikten med mitt inlägg var att visa lite vad svårt det kan vara att som byrå nå fram till (rätt) uppdragsgivare, dvs vad vi ska vi kalla oss för att man ska förstå vad vi jobbar med. Kreafon har ända sedan starten jobbat parallellt med både ”reklam” och ”PR”, trycksaker och webb samt intern och extern kommunikation. Att vi numera jobbar allt mer med sociala medier är bara en naturlig fortsättning och utveckling. Vi jobbar ju med kommunikation. Eller förlåt, marknadskommunikation kanske det heter 😉
http://www.kreafonbloggen.se/2009/11/09/annonsbyra-reklambyra-kommunikationsbyra%e2%80%a6/