Heidi Wolds gästblogg från i tisdags på Mindpark (Du är inte min kompis!), om Facebook och företags närvaro där, är riktigt bra och tankvärd läsning. (Tipstack till @collentine)

Inspirerad av Heidi följer här mitt resonemang om företag på Facebook.

Facebook-sidor, eller Facebook Pages, är ett kraftfullt verktyg för företag och organisationer. Tre miljoner svenskar har idag ett Facebook-konto och en stor del av oss loggar in på sajten varje dag. Det borde vara en självklarhet för svenska företag att vara närvarande på en arena där nu en tredjedel av Sveriges befolkning finns. Men så är inte fallet, än. Svenska företags användning idag av Facebook lämnar tyvärr en del att önska. Alldeles för få företag har en Facebook-sida och de som har en utnyttjar den ofta för lite, eller på fel sätt. Många av de företag som finns på Facebook verkar leva med föreställningen att det gott och väl räcker med att ha en sida och att allt sedan löser sig av sig självt. Så är inte fallet. Att skapa en sida må vara en bra början för visso, men är ändock blott en början.

”För att man på Facebook ska kunna vara vän med någon måste man ha ett eget konto och skapa sig en egen profil. Som företag eller organisation är detta en stängd dörr.”

Som citatet ovan visar påpekar Heidi i sitt blogginlägg skillnaden på att vara kompis med en person på Facebook och att vara fan av ett företags sida. Jag håller med Heido om att begreppen ’kompis med’ och ’fan av’ bör hållas isär. Däremot tror jag att man som företag bör sträva efter att så långt det går bygga upp en ‘kompisliknande’ relation med sina fans. För att uppnå detta gäller det att som företag agera aktivt och offensivt genom Facebook-sidan: föra dialog, uppmana till engagemang, svara på kommentarer och frågor, ladda upp bilder, bjuda på intressant kunskap och arrangera tävlingar.

”Varför ska man då som företag skaffa sig en Fan Page? Jo, sedan tidernas begynnelse har vi använt olika sätt för att visa vår omgivning vilka vi är. Vi har använt allt ifrån diskreta signaler som vita iPod-hörlurar till tydligare markörer som Gucciväskor och Wu Tang- jeans som indikationer på att vi hänger med.”

Dimensionen med att vara fan av ett visst varumärke för att inför andra visa tillhörighet finns helt klart. Framförallt tror jag detta gäller stora och redan välkända varumärken som Red Bull, DKNY och Snickers till exempel. Detsamma gäller kändisars Facebook-sidor och mobiliserande, eller intressespecifika sidor som Sveridemokatera i riksdagen – Nej tack (en mycket bra sida för övrigt). Minst lika stor potential att utnyttja Facebook-sidor tror jag dock det finns för mindre varumärken och företag med verksamhet begränsad till en viss geografisk yta, med en liten kundkrets eller med försäljning på Internet (den lokala nattklubben, vinylbutiken med 70-talssoul, pizzerian på hörnet med nattöppet, sajten som säljer frimärken till samlare etcetera). För företag av den här sorten är det enklare att hitta sina kunder, få dem engagerade, erbjuda fansen förmåner, bygga en nära relation med dem och i slutändan tjäna mer pengar.

(Ytterligare några Facebook-sidor att kolla in: 1-800-Flowers, Adobe Photoshop, Papa John’s Pizza, Splenda)