Twitter är ovärderligt för realtidssök, eller socialt sök. För företag som vill ta del av de samtal som förs kring deras varumärke, eller för privatpersoner som bara vill veta hur ‘snacket går’, är Twitters sökfunktion perfekt. Att följa diskussioner på Facebook är inte möjligt på samma sätt men företaget ämnar ta upp kampen mot Twitter. Sedan en tid tillbaka är det möjligt för Facebook-användare att göra sina statusuppdateringar sökbara, inte bara för sina vänner utan för användare.

För att få skillnaderna svart på vitt genomförde jag en högst ovetenskaplig miniundersökning genom att söka på några ord, som varit ’i ropet’ det senaste, på både Facebook och Twitter. Resultatet var tydligt och väntat. Självklart gav sökningar på Twitter väldigt många fler träffar än Facebook-sökningarna. Tweetsen innehåller mycket oftare länkar till bloggar, artiklar och bilder och inbjuder in till diskussion och dialog på ett helt annat sätt än Facebook-inläggen. Intressant är dock att man genom ”Visa feedback”-funktionen på Facebook lättare än på Twitter kan följa kommentarer som varje statusuppdatering/inlägg resulterar. Användningen av hashtags på Twitter underlättar stort för sökning. Även om en del användare använder # så är det långt ifrån vedertaget och en funktion som används på motsvarande sätt finns ännu inte på Facebook. Införandet av @ i inläggen/statusuppdateringarna var en bra nyhet tycker jag och ett led i att ta upp kampen med Twitter vad gäller realtidssök. Kanske kan en hashtagfunktion vara nästa steg.

Facebook används av många uteslutande för att hålla kontakten med redan existerande vänner. Statusuppdateringarna som görs är riktade till en existerande sfär av människor man känner och ofta umgås med frekvent. Oberoende av ifall Facebook-användarna skulle vara villiga dela med sig på ett öppnare sätt tror jag att väldigt få är medvetna om att det går att söka i statusuppdateringar, eller vet hur man ändrar sekretessinställningarna för att dela med sig till alla. Twitter å andra sidan bygger ju på att användarna vill knyta nya kontakter och offentligt dela med sig av texter, länkar och bilder.

Intressant lässning om Facebook vs. Twitter finns här och här.

Vad tror ni; kommer skillnaderna i vi använder hur tweets kontra statusuppdateringar på Facebook att bestå? Kommer Facebook i framtiden vara ett lika ett effektivt verktyg realtidssök som Twitter?