Mitt intresse för kommunikation och PR väcktes genom världens bästa TV-serie Vita Huset. Jag var, och är, fångad av den kvicka och smarta dialogen, det höga tempot och de intelligenta och allmänbildade människorna (okej karaktärerna). Serien lärde mig också att ‘hur’ man säger något kan vara minst lika viktigt som ‘vad’ man egentligen säger. Arbetet och spelet kring utformandet av vilka budskap som skulle sändas var spännande.  Kommunikationsarbetet hade en central plats i serien och det verkade grymt roligt att vara pressekreterare som CJ eller communications director som Sam och Toby. Jag läste sedan runt på nätet för att lära mig mer om PR och hittade till slut fram till Precis.se. Därifrån beställde hem boken ”Lobbyisterna – om professionalism och engagemang i kundernas tjänst” och efter att ha läst den var fast.

Men vad är det egentligen som är grejen med kommunikation och PR? För mig grundas det egentligen i två saker: nyfikenhet och möjlighet att påverka. Jag tror att nyfikenhet är ytterst viktigt för att bli framgångsrik kommunikatör eller PR-konsult. Det är genom nyfikenhet på andra människor och på nya saker som kunskap om de samma kommer. För att kunna kommunicera, bygga relation med och möjligtvis övertala andra människor krävs god kunskap om hur människor fungerar och vad gemene man pratar och tycker om. Att kunna kommunicera väl innebär makt och stora möjlighet till påverka. Påverka vilka flingor folk väljer att köpa i affären, påverka vad det pratas om på lunchrasten och därmed också, om man vill vara storslagen, i förlängningen påverka samhällsutvecklingen.

Under mina två och ett halvt år som MKV-studerande i Jönköping har jag blivit än fastare i min övertygelse om att det är med kommunikation jag vill arbeta med i framtiden. Jag hade i tre månader i våras förmånen att få praktisera på Perspective Communication. Det var en rolig och lärorik tid. Jag insåg både att jag redan kan en hel del och samtidigt att jag har väldigt mycket kvar att lära.